Prioriteringar i marknadsföringen ser olika ut för olika branscher. Några saker har ändå många gemensamt nu. Affärer kommer inte in i samma takt som förut, kanske är stora delar av personalen permitterade och annonskontot är strypt.

Kund-kommunikationen kan inte avstanna helt, men vilka delar går det att vänta med och vad behöver göras?

Bygg varumärket i sociala medier

Ett varumärke måste göra sig påmint om och om igen. Marknaden behöver en ständig påminnelse om erbjudandet och logotypen. Det fungerar utmärkt att använda äldre material och göra variation på samma tema. Huvudsaken är att du syns och kopplas ihop med rätt erbjudande.

Vilka sociala medier-kanaler som passar kan vara olika beroende på vilka som är kunderna. Men ett är säkert, a l l a spenderar mycket tid i sociala medier, nu om någonsin.

Det är mindre viktigt att bestämma kanal efter vilket jobb eller ålder kunden har, viktigast är att välja de kanaler där majoriteten spenderar mycket tid. Youtube, Facebook Messenger och Instagram är breda kanaler där det går att nå de flesta.

Visst kan unga nås genom TikTok, marknadsförare genom LinkedIn, men är resurserna begränsade är det bättre med breda kanalval. Sen kan du skapa anpassade målgrupper som du visar ditt innehåll för.

Optimera för att få bättre rankning på Google

En bra placering på Googles resultatsida är viktigt för att kunderna ska hitta till företagets webbplats. När inget nytt publiceras på sajten eller någon aktivitet kan upptäckas, så prioriterar sökmotorer ner en webbsida. Därför kan det bli kostsamt att komma tillbaka efter ett långt uppehåll.

Enklaste sättet att uppdatera är att hålla bloggen vid liv. Fortsätt att publicera inlägg 1-2 gånger i veckan så indikerar ni att sajten är aktiv. Kombinera gärna med nyhetsbrev där ni länkar till bloggen. Då kan ni få klick till sajten vilket också hjälper till att ranka den högre på Googles resultatsida.

Optimering som att använda heta sökord och att disponera innehållet på webbsidan på ett optimalt sätt, är så klart alltid viktigt. Finns det tid och resurser till att göra det, kommer det ge företaget en klar fördel i konkurrensen. Men det är viktigare att hålla sajten levande just nu.

Aktivera befintliga kunder via e-post

En bortglömd men effektiv kanal är e-post. Fortsätt med nyhetsbrev fast verksamheten är begränsad. Det är ett sätt att påminna befintliga kunder om att ni finns och att ni är redo när det är dags att växla upp igen.

Har företaget inget nyhetsbrev är det här rätt tid att starta ett. Då är ni säkra på att ni håller kontakten med alla kunder när säljkåren är permitterad. Det finns flera lösningar som är GDPR-säkrade, billiga och enkla att sköta.

Innehållet bör vara kort och informativt. Ha med 2-3 notiser med matnyttig information. Var kortfattad och länka till mer information på webbplatsen för den som vill fördjupa sig.

Aiorema erbjuder just nu företag att utveckla sin digitala marknadsföring. Vi hjälper dig att starta e-handel, göra marknadskommunikation och annonsera i digitala kanaler.


0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder
test test test