I en tid av lågkonjunktur är det en utmaning att avgöra om man bör öka takten eller minska på tempot. Studier visar dock tydligt att de som vågar agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering är de som klarar sig bäst under sådana perioder.

Som marknadsförare är det särskilt utmanande att navigera i en lågkonjunktur. Men det finns också nya möjligheter att ta vara på.

En av utmaningarna är att marknadsteamet ofta har ökat tryck på sig för att leverera olika budskap och hjälpa företaget att sälja mer och överleva lågkonjunkturen. Om det finns för mycket att göra kan det vara svårt att anställa mer personal på grund av anställningsstopp. I sådana fall kan det vara en bra idé att överväga att ta hjälp av en konsult.

Att ta in en konsult har flera fördelar. För det första kan det ge stöd åt teamet under specifika perioder utan att man behöver binda sig till en anställning. För det andra kan man få tillgång till specialkompetens som man tidigare saknat.

Här är tre fördelar med att ta in en konsult:

  1. Erfarenhet och kunskap: En konsult som har arbetat på flera marknadsavdelningar kan ha stor kunskap och erfarenhet som de kan dela med sig av till ditt team. Med ett perspektiv utifrån kan de erbjuda nya synvinklar och hjälpa er att bli mer effektiva och konkurrenskraftiga.
  2. Flexibilitet: Genom att ta in en konsult binder man sig inte längre än nödvändigt. Det kan också vara ett utmärkt sätt att “testa” en person och sedan avgöra om man vill erbjuda en anställning i framtiden.
  3. Bollplank och nytt perspektiv: En konsult kan fungera som ett värdefullt bollplank för dig och ditt team. Som en utomstående kan de ställa frågor som utmanar de självklara reglerna ni lever efter varje dag. Genom att ifrågasätta och lyfta “dumma frågor” kan de hjälpa er att se på er kommunikation med nya ögon.

I kristider är det lätt att ta till kortsiktiga lösningar, men det är viktigt att komma ihåg att sådana beslut kan ha långsiktiga konsekvenser. Nyckeln ligger i att prioritera på ett smart sätt. Välj att ta in kompetenser som ni saknar eller en person med erfarenhet som kan hjälpa er att navigera genom de tuffa tiderna. Om du känner osäkerhet kring vilken typ av person eller roll som kan underlätta ert arbete och hjälpa er att bli mer effektiva, finns vi här för att hjälpa till. Vi strävar efter att hitta en skräddarsydd lösning som passar er unika marknadsfunktion och erbjuder hjälp på era egna villkor.

Varför ska du anlita mig som konsult?

Jag har lång erfarenhet från flera olika positioner inom marknad och kommunikation. Jag har också arbetat som UX-designer och behovsanalytiker i agila projekt.

Hör av dig så tar vi en kopp kaffe och pratar vidare om hur jag kan hjälpa er att gasa er ur lågkonjunkturen.

test test test