Gör dina medarbetare till varumärkets fanbärare

Gör dina medarbetare är varumärkets fanbärareMed smart och genomtänkt content marketing kan du via dina medarbetare får spridning och förstärkning av ditt budskap och ditt varumärke. När du söker med ljus och lykta efter nya kompetenta medarbetare är det viktigt att det finns en bild av dig online och offline som en attraktiv arbetsgivare men också att du attraherar precis de där personerna som delar dina värderingar och dina ambitioner.

Tack och lov så ser vi en positiv utveckling inom innehållsmarknadsföring och SEO där relevant innehåll för just din målgrupp är viktigare än tusentals länkar och upprepande av nyckelord. För handen på hjärtat, vem orkar läsa en text som innehåller 300 nyckelord men ingen värdefull information?

Vi brottas ständigt som konsumenter av att sålla i den information som fullkomligt duschas över oss varje dag i kampen om vår uppmärksamhet. Detsamma gäller experter inom attraktiva yrkesgrupper som ständigt blir uppringda och överfallna av rekryterare. Det är lätt att nå ut, bara att skriva och trycka på skickaknappen – frågan är snarare hur man når in på riktigt. Hur når man ut för att attrahera de åtråvärda experter som de så väl behöver för att kunna bibehålla leveransnivån gentemot kunderna?

En god vän och tillika rekryterare myntade en gång uttrycket EFFF, Ersättning för Förlorad Fritid. EFFF kan förstås vara lönen, den där fina nya bilen eller en spännande titel – för somliga, men vem vill du egentligen ha som medarbetare i ditt bolag och vilka drivkrafter vill du att den personen ska ha? Vem vill du dricka kaffe med varje morgon, och framför allt, vem vill du ska bli fanbärare av det varumärke som du kanske själv skapat eller som du verkligen brinner för? EFFF bör också vara en känsla av att vakna varje morgon och vara tillräckligt motiverad för att åka till en arbetsplats och prestera på topp – varje dag.

Så börja redan idag, gör en förändring nu och börja med de du redan har. Identifiera några av dina mest hängivna medarbetare och be dem berätta vad det är som får dem att vilja arbeta varje dag och vad det är som motiverar dem. Fråga dem när de känner det där suset i kroppen av dopaminet som kommer rusande…är det mellan 8 och 17 en onsdag eller kommer den känslan endast på fredag kväll? Våga fråga och våga bearbeta svaren!

Be dem dela med sig av berättelser från sin arbetsplats. Du kommer förvånas över vilken skatt av berättelser det finns i ditt bolag. Anlita någon som har koll på det där med intervjuteknik så att du inte missar något. Be dem t.ex. berätta om en insats de gjort tillsammans med sina kollegor som de är riktigt stolta över. Se till att få spridning på berättelserna online och offline. Varför inte spela in en film? En bra (och sann) berättelse kommer att locka både nya medarbetare till att vilja jobba på ditt företag och dessutom attrahera nya kunder – utan att trycka ner reklambudskap i halsen på någon.

Glöm inte att se över ert marknadsmaterial. Var så säkra på ett dina medarbetare aldrig kommer att dela en länk till er webbplats om den innehåller trist information eller om designen är omodern.

Dela gärnaShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedIn