Plötsligt ägde jag en webbshop med möbler

Det började en rätt så solig sommardag hos en affärsbekant till mig som är jurist på hans kontor på Sveavägen. Där presenterade han mig för Ashraf, en allvarsam man från Kairo som hade kontakter med ett tyskt möbelföretag och ville etablera det i Sverige. Han hade fått tips om att prata med mig för att hjälpa till med lanseringen av en webbshop. Jag märkte snabbt att han var visionär och hade stora planer. Han hade egentligen ingen unik idé med kollektionen omsatte ca 11 miljarder i Tyskland och han hade inte sett liknande i Sverige. Han hade noterat att i Sverige köpte vi möbler i lösvikt men att man i Tyskland och Egypten köpte ett helt rum i en serie. Jag argumenterade inte emot just då eftersom min huvudsakliga uppgift var att bara bygga den tekniska plattformen. Vi kom överens om att jag skulle lämna en offert på jobbet.

I vanliga fall bygger jag gärna plattform till webbshopar själv, men jag ville vara säker på att den var skalbar och att jag inte behövde fundera så mycket på det tekniska stödet eftersom hans visioner om internationell etablering på flera språk var stora. Han lät mig dessutom veta att han var ganska förmögen. Jag valde att anlita en samarbetspartner som är specialist på just webbshopslösningar.

Ett par veckor senare skickade jag en offert, som han tyckte var lite väl hög, så vi bantade den en aning. T.ex. så hade han först bett mig göra en logga men så hade han någon svåger i Kairo som erbjudit sig att göra den i stället. Jag fick börja med en liten marknadsundersökning och vi sågs för en presentation. På den tiden hade Ashraf ett arbetstillstånd i Sverige och en fastighet någonstans i Skåne så han kunde komma till Stockholm närhelst jag bad om det. Jag lät honom veta att branschen omsatte ca 9 miljarder förra året och att den ansågs växa. Jag berättade också för honom att i Sverige står kvinnorna för 80% av köpbesluten och att ingen köpte hela möbelkollektioner utan att de flesta ville mixa sina rum från lite olika leverantörer. Han beslutade sig för att köra på webbshoppen, som hade fått namnet Fleture. Fleture är en lek med ord, dels från namnet Sir Banister Fletcher ,arkitekten som tillsammans med sin far som hade samma namn, skrev referensverket History of Architecture i början av förra seklet. Dels med nature, future, culture och furniture. Ashraf kom på namnet och jag lät min samarbetspartner veta att det var fritt fram att skapa en testmiljö där vi kunde lägga upp produkter.

Följande månaderna var det väldigt tyst från Ashraf. Han sköt upp sitt beslut och berättade att hade problem med myndigheterna för att kunna starta bolag. Projektet låg på is. Men så innan jul ville han ha ett Skypemöte med mig. Han berättade att Bolagsverket avslagit hans ansökan eftersom han var bosatt utomlands och frågade om jag kunde driva bolaget i Sverige i stället, mot 20% av vinsten. Eftersom jag gillar både marknadsföring, inredning och entreprenörsskap, samt har svårt att motstå en utmaning tackade jag ja, men förbehåll om att få en månatlig ersättning som förskott för mitt jobb. Vi hade en deal.

Sedan följde ett halvår av byråkrati. Vet inte hur många samtal jag ringde till Skatteverket och Bolagsverket. Positiv som jag är: Säg bara vad det är ni vill att jag ska skicka in så gör jag det. Detektivarbete, läsning av en massa finstilt och lite goda råd från vänner och bekanta. Till slut kom registreringsbeviset, efter 5 månaders pingpong. Jag kunde börja skapa shoppen.

Första ordern kom i slutet av augusti förra året. Sedan dess har det kommit 1 – 5 ordrar i veckan varav några har varit till restauranger så de har varit lite större. Vi blöder fortfarande och jag har egentligen inte alls tid. Ashraf och jag har blivit goda vänner trots att vi mest bara har kontakt på Messenger och att linan från Kairo ofta är dålig. Han stöttar och peppar. Jag hjälper honom fortfarande med lite olika pappersarbeten. Han största dröm är att flytta till Sverige med sin fru och sina fyra barn, men han har fått avslag från Migrationsverket och är nu beredd att försöka ytterligare en gång. Vi tror forfarande på Fleture även om det är trögt och ofta är jag tyngd av en massa logistikbekymmer. Om jag gör misstag får jag betala. Om vår tyska leverantör gör misstag får jag betala och om DHL gör misstag får jag betala. En gång fick en kund ett bord med 3 cm högre ben än vad som stått i beskrivningen. Min kille och jag fick åka dit och hämta bordet, åka till hans systers lada i Enköping, kapa benen och sedan svetsa tillbaka dem. Det var första gången jag fick prova på att svetsa och därmed bockade jag av ännu en grej på min bucketlist.

Det som driver mig är att jag fortfarande tror på Fleture och att jag tycker att det är vansinnigt roligt. Sedan blir det lite som ett labb där jag kan testa digital marknadsföring och facebook annonsering. Skriva, publicera, mäta, utvärdera och sedan skriva och publicera igen. Inredning har alltid intresserat mig att själva tjusningen är ju att välja ut och marknadsföra vackra saker, samt knyta kontakter i inredningsbranschen. Min kompetens ligger ju mestadels inom digital marknadsföring, design och nätverkande så steget från att vara konsult till att driva en verksamhet själv är inte så långt.

Min vision är att jag själv i allt större utsträckning ska kunna välja träslag, leverantörer och design från olika delar av världen. På sikt skulle jag vilja skapa kvinnokooperativ för tillverkning i Indien och Mellanöstern. Jag vill hjälpa kvinnor att bli självförsörjande genom tillverkning och hantverk och på så sätt bidra till att kvinnor blir mer självständiga.

    Boka möte med mig antingen digitalt eller irl

    Ska bli intressant att höra hur vi kan hjälpa varandra att nå våra mål

    Lämna dina uppgifter här så kontaktar jag dig

    Expert på att bygga relationer både genom personliga möten och online