Web Summit – Rapport från ett event där jag tillhör en minoritet

Web Summit, över 50 000 deltagare från 166 länder. Det är förmodligen det största eventet för oss digitala nördar i Europa. I år har det flyttat från Dublin till Lissabon.

Kring 1200 biljetter har skänkts bort till kvinnor i ett fantastiskt projekt som heter Women in Tech. Vi har vår egen lounge med kaffe av varierande kvalitet, nyttig snacks, vackra bakverk, frukt och massage. Det är dessutom en liten fristad eftersom det finns fåtöljer och det är inte lika trångt som resten av eventet. Det är också en av de få platser på mässområdet där de två översta strecken på ikonen för det trådlösa nätverket på våra smartphones ibland blinkar till. Våra biljetter kostade oss inte mer än ett par minuters registrering och lite goda kontakter.

Väl utanför loungen hålls parallella föreläsningar med ämnen där de lyckats med rubriksättningen: How to build a Brand in a mobile world, tyckte jag och Sonia, min nyfunna vän från Berlin lät fantastiskt spännande. Will everything you know about advertising soon be irrelevant? Drog nästan en full arena. Föreläsningarna sker i intervjuform. Frågorna är visserligen relevanta men här sitter världens främsta experter på området – i publiken. Moderatorns ställer frågorna och både jag och Sonia kan redan svaret på. Det är tre gråhåriga gubbar på scenen som ser ut att närma sig pensionsåldern. En av dem är Brand Manager på Facebook – och speakerns högst relevanta första fråga lyder förstås: Vad är det egentligen du behöver göra med det här varumärket? Vi hade nog förväntat oss mer generella tips om hur man bygger varumärke när de små skärmarna på mobilen kan hämma både kreativitet och begränsa utrymmet för content. I stället handlar det bara om hur Facebook arbetar med sitt varumärke. För de flesta av oss är ju faktiskt utmaningen att bygga och sprida ett varumärke som inte redan är etablerat.

Vi har fått en del spydiga kommentarer från män i sociala media om att vi fått gratisbiljetter till eventet och att vi fått en egen lounge. En del kommentarer om att vi inte alls vet vad vi gör där och att vi kommer bara för att biljetterna blev serverade till oss. Ändå sitter vi här i publiken och lyssnar till gråhåriga män i övre medelåldern som serverar oss experttips vi redan hört inom områden vi arbetar med dagligen.

Vi pratar om representation, men vi pratar också om starka varumärken. Om du är varumärkeschef på Facebook så räcker den titeln för att sitta i en panel i en stor arena för hundratals åskådare och svara på frågor som publiken redan kan svaret på. Vi kvinnor må ha fått fribiljetter och en egen lounge, vilket är ett fantastiskt initiativ men vi skulle byta bort fribiljetten utan att tveka mot att få bli representerade bland dessa experter i rampljuset, i expertpanelerna.

Jag flyr mässområdet en stund och avnjuter en pinfärsk bläckfisksallad vid floden i ett underbart, men molnigt Lissabon.

Dela gärnaShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedIn