Innehållsmarknadsföring är rättvist

Medielandskapet har förändrats avsevärt de senaste åren och det kan ju för många te sig skrämmande och komplicerat. Jag tänker att det snarare banar vägen för ett mer rättvist sätt att hitta nya kunder på, eftersom du inte längre behöver ett fett annonskonto för skapa engagemang och konverteringar. Du behöver en genomtänkt plan för innehållsmarknadsföring och en god kunskap om vem din köpare är. 

För 20 år sedan behövde du investera stora pengar för att få folk att handla av dig. Kraftfulla reklambudskap innan bion började eller i pauser på TV fick folket att välja varumärken. Jag minns själv när man gärna gick extra tidigt till bion för att se reklamen. Det var snygga och påkostade kortfilmer, ibland känslosamma och ibland hysteriskt roliga. Vissa sitter fortfarande kvar. Vem minns inte Iprenmannen, Levis-filmerna eller kriget mellan Pepsi och Coca? Det var underbar underhållning.

Men jag minns också tidigt vad som egentligen fick mig ett köpa en viss tröja, en glass eller en sorts godis. Det var kompisen som själv berättade om sina upplevelser, eller så var det den där coolaste tjejen i högstadiet som fick alla andra att handla på samma affär i lilla Sundsvall bara för att allting såg rätt ut på henne. Jag ser fortfarande fenomenet i min dotters skola. Det är liksom en liten klick på skolan som bestämmer vilka varumärken som är rätt eller fel och ingen dyr reklamkampanj i världens kan konkurrera med dessa små mini-micro-influensers påverkan.

Någonstans blev vi trötta på att få kommersiella budskap nertryckta i halsen på oss och dessutom ville vi välja själva när och hur vi skulle konsumera dessa inköpstips i stället för att bli avbrutna i vår favoritserie. Dessutom är det ju ingen som egentligen vill erkänna att de fastnat för en reklamfilm, även om forskning visar att vi fortfarande är grymt lättpåverkade.

I det digitala landskapet idag råder helt andra spelregler. Visst kan du med annonsering på Google och i sociala medier nå en stor målgrupp med en fet budget. Ja, det går alldeles utmärkt att skjuta en myggsvärm med hagelgevär – eller till och med kasta pärlor för svin. Men med rätt strategi och målmedvetenhet kan du som liten företagare eller startup med en mycket begränsad marknadsföringsbudget åstadkomma rejäl påverkan på just din målgrupp. Inte på alla som sitter bänkade i reklamen mitt i Idolfinalen, men för just den personen som vill ha och är redo att betala för just din produkt eller tjänst. Det här tycker jag är rättvist.

Jag tycker att det är häftigt och coolt att små företag eller till och med enmansföretag kan lyckas skapa engagemang och konvertering med sin digitala kommunikation. Det banar vägen för att fler människor ska kunna förverkliga sina drömmar och leva det liv de vill leva. Det banar vägen för att fler ska kunna styra över sin tid, spendera mer tid med sin familj och ägna sig åt det som de verkligen brinner för.

Fakta:

  • 99,4% av alla privata företag i Sverige är små, dvs har färre än 50 anställda
  • Av Sveriges alla anställda jobbar nästan varannan, dvs 46% i ett företag med färre än 50 anställda
  • Företag som har färre än 50 anställda står för över 40% av näringslivets bidrag till BNP
Dela gärnaShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedIn